Wat is Zoekmachine Optimalisatie of SEO?

Zoekmachine optimalisatie heeft twee grote gedeeltes. De eerste is het optimaliseren van de website voor zoekmachines en de tweede is het vergaren van links. Dit wordt linkbuilding genoemd. Volgens Google is het vergaren van links door ruil of inkoop verboden en Google straft het dan ook met penalty’s.

Zoekmachine optimalisatie zijn alle activiteiten die erop gericht zijn om een website goed te laten scoren. In Nederland ligt vooral de focus op de zoekmachine van Google. Zoekmachines zoals die van Yahoo of Bing worden in Nederland vrijwel nooit gebruikt.

zoekmachine optimalisatie
Website optimalisatie

Als je een website laat maken moet de ontwerper zoekmachine optimalisatie altijd in je achterhoofd houden, want je wil immers dat de website bezoekers aantrekt. Om bezoekers aan te trekken moet de website in Google gevonden worden. Google heeft richtlijnen en hun voorkeuren uitgebracht in een handleiding waarin staat hoe je het wel moet doen en hoe je het niet moet doen met zoekmachine optimalisatie voor blog. Deze tips hebben veel mensen geholpen, maar er komt toch veel meer bij kijken. De regels van Google zijn een richtlijn en niet een strategie. Google vind relevantie bijvoorbeeld heel belangrijk en websites met hoge relevantie krijgen een hogere score van Google. Een website kun je relevant maken in de ogen van Google door gebruik van zoektermen in je content. Hoe meer informatie je geeft over een zoekterm, hoe relevanter de content word.

Snel laden

Wat veel mensen al wisten en nu zeker is dat Google kijkt naar de laadtijd van websites. Websites dat sneller laden krijgen een hogere score van Google. Zorg er dus voor dat je website snel laadt. Dit kun je voor elkaar krijgen met betere hostingpakketten. Wat meer besteden aan hosting met snellere laadtijd zal je op den duur geld opleveren en ook geld besparen. Google hecht ook veel waarde aan website responsive maken bij zoekmachine optimalisatie. Een responsive website reageert goed op alle apparaten. Een responsive website past zich bijvoorbeeld aan, wanneer de gebruiker op een smartphone is. Kortom alles wat de website gebruiksvriendelijker maakt is in de ogen van Google beter en zal de website een hogere score krijgen.

Linkbuilding

Bij zoekmachine optimalisatie wordt er vaak gebruik gemaakt van linkbuilding, terwijl dit niet mag van Google. Links moet je eigenlijk op een organische manier verkrijgen. Dit gebeurt bijvoorbeeld, wanneer een andere website het over jouw website heeft of wanneer jouw website in een krant artikel word genoemd. Normaal als men een stuk content of afbeelding overneemt moet die ook linken naar de oorspronkelijke website. Dit is de manier waarop websites op een organische manier links verkrijgen.

In werkelijkheid gaat het heel anders aan toen. Mensen ruilen of kopen links in, om hun website goed te laten scoren. Er zullen dan ook heel weinig websites in de top staan, dat zonder link ruil of link inkoop in de top zijn gekomen. Zelfs de grote bedrijven doen aan linkbuilding en die doen het op een grotere schaal. Bekende elektrogiganten bijvoorbeeld staan allemaal in de top, omdat ze op een grote schaal links inkopen. Als je in de top 10 wil komen zul je vaak ook aan een vorm van linkbuilding moeten doen.

Open post
ontvang-beoordelingen-en-reviews

Wat is het doel van Local SEO?

Local SEO (search engine optimization) is een Engelse term. Vrij vertaald kunnen we dit zo uitleggen:

Tekst zo fomuleren en presenteren opdat een website op lokaal niveau (of regionaal, provinciaal, etc) gevonden wordt omdat het geoptimaliseerd is voor een zoekmachine zoals Google en Bing.

Local SEO legt de nadruk op de locatie en de locatiegegevens die aan een pagina of website worden meegeleverd. Dat gaat best wel diep, want behalve een land of provincie kan er ook op straatniveau worden gesproken.

Wat is het doel van Local SEO?

Het doel van Local SEO is het vindbaar maken van uw website in Google, Yahoo of Bing bij uw eigen publiek.

Bijvoorbeeld: u hebt een speelgoedwinkel in Dokkum en uw klanten komen vanzelfsprekend uit Dokkum en de omgeving. Dan wilt hoogstwaarschijnlijk niet dat uw website goed scoort bij Google-gebruikers in Kerkrade.

Google, de belangrijkste zoekmachine want zij heeft 95% marktaandeel in Nederland (onderzoek 2014), weet alles, zolang we het zelf maar prijs geven.

Zoek eens een profiel op deze website op. U ziet verschillende maatregelen. Ik som ze voor u op:

  • Plattegrond van de omgeving van het bedrijfsadres
  • Adres inclusief vestigingsplaats
  • Locatie-pagina met weer de vestigingsplaats van uw bedrijf
  • In de meta tags de gps coördinaten.

En als u deze punten combineert met een verwijzing in de titel naar de vestigingsplaats en deze laat terugkomen in de grote tekst, bent u een heel eind op weg om richting de juiste strategie in Local SEO.

Open post

Bedrijvengids – Waarom adverteren in een bedrijvengids

Je bedrijf in de Gouden Gids vermelden is iets van het verleden. Tegenwoordig worden bedrijven gevonden met hun websites. Mensen zoeken immers vaak online naar een product of dienst. In deze moderne tijden kun je als ondernemer dan ook eigenlijk niet zonder een websites, maar is enkel 1 websites genoeg?

Online adverterenbedrijvengids

Een website is natuurlijk erg mooi, vooral wanneer je ook goed scoort. Je kunt wel meer doen, zodat je makkelijker gevonden word. Aanmelden bij een bedrijvengids is een goede optie. Een bedrijvengids wordt goed gevonden en potentiële klanten kunnen jouw bedrijf daar ook vinden. De bedrijvengids staat dan ook online en het wordt een verlenging van jouw bedrijf website. Je kunt in een bedrijvengids veel informatie laten opnemen over wat je doet en hoe je het doet. Potentiële klanten kunnen zo gelijk zien met wie ze te maken hebben en wat je hun kunt aanbieden. Aanmelden bij een bedrijvengids is niet duur en je betaald een vast bedrag, zo weet je precies hoeveel je elke maand moet betalen.

Online adverteren is dan ook de toekomst. Adverteren in de Gouden Gids of kranten helpt niet meer. Je kunt natuurlijk met geluk nog wat klanten binnen halen, maar dit is het niet waard vergeleken met de kosten. Online adverteren kost minder en levert veel meer op.

Lokale bedrijvengids

Het is vooral slim om je aan te melden bij een lokale bedrijvengids. Google richt zich namelijk meer op lokale zoekwoorden. Je hebt meer aan een lokale bedrijvengids, dan een landelijke. Je wilt immers in je eigen regio gevonden worden. Het is dan ook veel goedkoper, omdat je voor een beperkte gebied gaat. Als je bedrijf in Friesland zit is dat toch ook jouw doelgroep? Het heeft weinig nut als je goed in Groningen wordt gevonden, maar niet in Friesland. Een bedrijvengids die zich richt op een regio wordt dan ook sneller en makkelijker gevonden, doordat het door Google een hogere score krijgt in eigen regio. Zo zal een bedrijvengids in Friesland sneller gevonden worden door gebruikers in Friesland. Wanneer de bedrijvengids makkelijker word gevonden, word jouw bedrijf ook snel gevonden.

Een goede advertentie

Zoals met de oude advertentie in kranten en tijdschriften, moet een advertentie in een bedrijvengids ook goed zijn. Je moet met een advertentie immers klanten aantrekken. Plaats dus niet zomaar iets op een bedrijvengids. Besteed tijd een aandacht aan de advertentie. Bedenkt hierbij wat de boodschap is dat je wil overbrengen en waarom mensen bij jouw bedrijf moeten zijn. De bedrijvengids doet al de helft van het werk, doordat je gevonden. Jij hoeft de klanten nog enkel binnen te halen.

Inkomende link

Een advertentie in de lokale bedrijvengids werkt ook goed voor je eigen website. Je hebt dan namelijk een organische inkomende link voor je website. Een bedrijvengids heeft een sterke website en kwaliteit content. Dit betekent dat de link naar jouw website meer waard. Je zal dan ook stijgen in de zoekresultaten met een link van een goede bedrijvengids. Wil je in meerdere gebieden scoren in Google? Dan kun je advertentie plaatsen op verschillende bedrijvengidsen.

Scroll to top